Świat roślinny i zwierzęcy oferuje człowiekowi dużą różnorodność pożywienia. Prawidłowe łączenie posiłków ma bardzo istotne znaczenie dla zdrowia. Nieprawidłowe łączenie pokarmów może być przyczyną chorób lub dolegliwości. Na tradycyjnym stole pojawia się zupa, mięso z ziemniakami, kompot, a na deser ciasto lub lody. Wszystkie te produkty wymagają różnego czasu trawienia i potrzebują różnych soków żołądkowych. W żołądku tworzy się mieszanka nie do strawienia. Rozpoczyna się rozkład owoców, w wyniku którego powstaje alkohol i kwas octowy. Ziemniaki zmieszane z mięsem tworzą substancję trującą solaninę, która na system nerwowy działa podobnie jak środek nasenny. Po takim posiłku pojawiają się gazy, bóle żołądku, ociężałość w całym ciele. Podstawowa zasada: prostsze posiłki trawi się lepiej.

Wszystkie pokarmy można podzielić na białka, węglowodany, tłuszcze, warzywa i owoce.

Zasady spożywania białek:

– należy jeść tłuszcze i białka w różnym czasie, ponieważ tłuszcze spowalniają proces trawienia białek o 2-3 godziny,

– obfitość zielonych warzyw neutralizuje działanie tłuszczy,

– przy spożywaniu tłuszczy z białkiem np. mięso smażone na oleju roślinnym, należy jeść mięso z dużą ilością zielonych warzyw,

– białek nie należy mieszać z innymi białkami; każde białko należy jeść oddzielnie, czyli jeden rodzaj białka każdorazowo, np. tylko mięso, lub tylko groch, lub tylko ryby,

– białka najlepiej spożywać na kolację; w nocy organizm ma dużo mniejsze zapotrzebowanie energetyczne, stąd nie powinno się przyjmować węglowodanów wieczorem, będących składnikiem energetycznym, ponieważ ustrój nie będzie miał okazji ich wykorzystać,

– mięso najlepiej zapiekać w piekarniku, niż smażyć na oleju i gotować,

– sałatka warzywna musi znaleźć się przed każdym pożywieniem białkowym, najlepiej gdy składa się z 5 rodzajów warzyw różnego koloru,

– na strawienie rosołów i mięsnych bulionów organizm zużywa więcej energii niż na strawienie mięsa; produkty mięsne zawierają dużo różnych szkodliwych substancji, które podczas gotowania przechodzą do zupy,

– mięso i ryby należy zawsze spożywać świeżo przygotowane, nie pozostawiając na następny dzień.

Zasady spożywania węglowodanów:

– nie należy jeść chleba, ziemniaków, kasz, cukru, miodu razem z owocami cytrusowym i pomidorami, ponieważ niszczą one enzymy niezbędne do trawienia węglowodanów,

– należy spożywać jednorazowo jeden rodzaj węglowodanów,

– słodkie i suszone owoce można łączyć ze skrobiami: chlebem, kaszami, ryżem,

– przerwa między spożywaniem węglowodanów i białek powinny wynosić przynajmniej 2-3 godziny,

– węglowodany należy spożywać jednego rodzaju; kilka rodzajów zjedzonych jednocześnie powoduje wzrost apetytu, co oznacza zwiększoną ilość zjedzonego pokarmu,

– trawienie węglowodanów rozpoczyna się już w ustach, dlatego należy je szczególnie dokładnie żuć i mieszać ze śliną,

– przed spożyciem węglowodanów należy zjeść sałatkę warzywną.

Zasady spożywania tłuszczy:

(tłuszcze zwierzęce: masło, śmietana, smalec / tłuszcze roślinne: oleje roślinne, większość orzechów)

– tłuszcze można mieszać z węglowodanami i warzywami,

– tłuszcze należy spożywać w ograniczonej ilości,

– szczególnie szkodliwe jest smażenie tłuszczy w temperaturze powyżej 150 stopni, ponieważ w takiej temperaturze wszystkie tłuszcze w tym i oleje roślinne rozkładają się zamieniając się w związki toksyczne.

Zasady spożywania owoców:

– owoce należy spożywać oddzielnie od innych produktów, ponieważ łącząc się z innym pokarmem, powodują fermentację,

– owoce należy jeść maksymalnie do godziny 13:00, ponieważ zjedzone później powodują fermentację w przewodzie pokarmowym,

– najlepiej spożywać kwaśne i słodkie owoce o różnych porach,

– cukru i miodu nie należy łączyć z grapefruitem i innymi owocami cytrusowymi,

– nie należy dodawać cukru do owoców,

– starać się spożywać owoce zgodnie z sezonem na nie: zimą lepiej jeść więcej owoców suszonych, latem owoców pochodzącym z okolicy.

Zasady spożywania deserów:

– desery są jedzone na końcu posiłku; do deserów należą: ciastka, lody, owoce, cukierki, ciasta,

– wszystkie desery bardzo źle łączą się z innymi rodzajami pokarmu, ponieważ dostając się już do zapełnionego żołądka hamują zachodzące w nim procesy trawienia pokarmu i stają się przyczyną fermentacji w układzie pokarmowym,

– chłodne desery takie jak lody, słodkie napoje chłodzące działają negatywnie na żołądek utrudniając jego ukrwienie i powodując skurcze.